کد مطلب:10499
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
براي فهم بهتر شكيات و حفظ كردن آن چه راهي را پيشنهاد مي كنيد؟
فقهاي عظام شكيات را بر بيست و سه قسم تقسيم كرده اند. هشت قسم باطل , شش قسم بي اعتياد و نه قسم صحيح است .
شك باطل عبادت است از:
1 شك در نماز دو ركعتي مثل نماز صبح و مسافر;
2 شك در شمار ركعت هاي نماز سه ركعتي مثل مغرب ;
3 شك در نماز چهار ركعتي كه يك طرف آن يك باشد, مثلاً شك مي كند يك ركعت خوانده با دو ركعت ; يك ركعت خوانده يا سه ركعت ;
4 شك در نماز چهار ركعتي پيش از تمام شدن سجدهء دوم كه يك طرف آن دو باشد, مثلاً شك كند دو ركعت خوانده يا سه ركعت ; دو ركعت خوانده يا چهار ركعت ;
5 شك بين دو و پنج يا دو و بيش تر از پنج در هر جاي نهاد;
6 شك بين سه و شش يا سه و بيش تر از شش در هر حال ;
7 شك در عدم ركعت ها كه اصلاً نمي داند چند ركعت خوانده است در هر حال ;
8 پيش از تمام شدن سجدهء دوم شك مي كند چهار ركعت خوانده يا شش ركعت و يا چهار و بيش تر از شش ...شك هايي كه اعتبار ندارند, عبارت است از: 1 شك بعد از گذشتن از محل 2 شك بعد از سلام 3 شك بعد ازگذشتن وقت 4 شك كثيرالشك ; يعني كسي كه زياد شك مي كند 5 شك در نمازهاي مستحبي 6 شك امام جماعت در صورتي كه مأموم شماره ركعت ها را بداند و بالعكس ... شك هايي كه صحيح است , بعد از تمام شدن سجدهء دوم است ; يكي در هر جاي نماز, و چهار تا در حال ايستاده .
شك هايي كه بعد از تمام سجدهء دوم صحيح است , عبارت از:
1 شك بين دو و سه , كه بنابر سه مي گذارد و يك ركعت ديگر مي خواند. بعد از سلام يك ركعت نماز احتياطبخواند يا دو ركعت نشسته ;
2 شك بين دو و چهار; بنابر چهار مي گذارد, بعد از سلام دو ركعت ايستاده بخواند;
3 شك بين دو و سه و چهار, بنا بر چهار بگذارد و بعد از سلام , دو ركعت ايستاده يا دو ركعت نشسته بخواند;
4 چهار و پنج كه بنا را بر چهار مي گذارد, بعد از سلام نماز دو سجده سهو به جا مي آورد.
شكي كه در هر حال صحيح است , عبارت از:
شك بين سه و چهار كه باز بنابر چهار مي گذارد, بعد از سلام يك ركعت نماز احتياط ايستاده و يا دو ركعت نشسته بخواند.
اما چهار قسم شكي كه در حال ايستاده صحيح است , عبارت است از:
1 چهار و پنج كه بايد بنشيند, بعد از نشستن شكش بر مي گردد بين سه و چهار كه حكمش در بالا ذكر شد.
2 سه و چهار و پنج , بعد از نشستن شكش مي شود دو و سه و چهار;
3 سه و پنج , كه مي نشيند و بعد از نشستن شك او بر مي گردد بين دو و چهار;
4 پنج و شش كه بعد از نشستن شكش مي شود بين چهار و پنج كه احكام آن در بالا ذكر شد.(). توضيح المسايل با حواشي مراجع عظام , ص 254- 262
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.